יפֵי המראה והתואר

ארבעה עשר גיבורות וגיבורים זכו בתארי יופי מטעם כותבי המקרא. ואלה התארים והזוכים בהם.

יפה: תמר אחות אבשלום בן דויד (שמואל ב' יג א); אבשלום ("יפה להלל") (שמואל ב' יד כה); אבישג השונמית (מלכים א' א ד).

יפה עיניים: דויד בן ישי (שמואל א' טז יב).

יפה/יפת תואר: רחל אשת יעקב (בראשית כט יז); יוסף בן יעקב (בראשית לט ו); אביגיל אשת נבל ודויד (שמואל א' כה ג); אסתר (אסתר ב ז).

יפה/יפת מראה: שרה אשת אברהם (בראשית יב יא); רחל (בראשית כט יז); יוסף (בראשית לט ו); דויד (שמואל א' יז מב), תמר בת אבשלום (שמואל ב' יד כז).

טוב תואר: אדוניה בן דויד (מלכים א' א ו).

טוב/טובת מראה: רבקה אשת יצחק (בראשית כד טז); דויד (שמואל א' טז יב); בת שבע אשת אוריה ודויד (שמואל ב' יא ב); ושתי המלכה (אסתר א יא); אסתר (אסתר ב ז).

איש תואר: דויד (שמואל א' ט זיח).

מלבד בעלי התארים המופיעים בשמותיהם, יש גם ששמם לא מפורש. למשל בנות איוב, שנאמר עליהן וְלֹא נִמְצָא נָשִׁים יָפוֹת כִּבְנוֹת אִיּוֹב בְּכָל הָאָרֶץ (איוב מב טו); או גיבורת שיר השירים, שאהובה אומר לה: הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי (שיר השירים א טו).

david-face-760x985
Michelangelo's David

המקרא אינו מסביר את משמעותו המדויקת של כל תואר או את ההבדלים שבין תואר אחד לאחר. לדוגמה: על רחל כתוב  וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה (בראשית כט יז); וגם על יוסף (בנה של רחל!) כתוב וַיְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה (בראשית לט ו). הדעת נותנת שאם כתוב באותו משפט גם "יפת תואר" וגם "יפת מראה", אזי יש הבדל משמעות כלשהו בין שני הביטויים האלה. אבל המקרא לא מבהיר מהו ההבדל הזה, וגם לא המילונים והפרשנים שחיפשתי אצלם.

כפי שאפשר לראות ברשימת התארים והזוכים, דויד המלך זכה בארבעה תארים; רחל, יוסף ואסתר זכו, כל אחד ואחת, בשני תארים; ויתר היפים זכו בתואר אחד בלבד. אם מספר התארים שגיבור זכה בהם משמש כמדד לעוצמת היופי שלו (כפי שאני מציע), הרי שארבעת המנצחים במצעד היופי המקראי הם דויד, רחל, יוסף ואסתר. את כל הארבעה האלה אפשר לכנות "יפים מקצועיים", שכן יופיים השפיע לא רק על חייהם ועל סביבתם, אלא גם על עם ישראל כולו: רחל, שבגלל היותה יפת תואר ויפת מראה יעקב התאהב בה. יוסף, שבגלל יופיו אשת פוטיפר הציקה והתנכלה לו והוא נשלח לבית האסורים, ומשם הובא אל פרעה. דויד, שיופיו הוא התכונה היחידה שהמקרא מציין כאשר שמואל מושח אותו להיות מיועד למלכות. ואסתר, שיופיה נשא אותה אל המלכות (ואל מיטתו של אחשוורוש), וממעמד זה הצילה את עמה.

כמו בימינו, גם במקרא תכונת היופי מיוחסת יותר לנשים מאשר לגברים: בין הזוכים בתארי היופי יש עשר נשים וארבעה גברים. וכל אחד או אחת מהזוכים בתארי היופי נמנה עם אחת משלוש משפחות: משפחת האבות והאימהות (שרה, רבקה, רחל ויוסף); משפחת דויד על נשותיו וצאצאיו (שמונה יפים ויפות); ומשפחת המלך אחשוורוש על נשותיו.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s